Scenariusze web push - marketing automation

Web push – 5 skutecznych scenariuszy marketing automation dla e-commerce

Żyjemy w czasach, kiedy praktycznie każdy wie, czym jest i jak działa newsletter. Wydawać by się mogło, że nie ma tu już pola do popisu dla nowych rozwiązań, a email marketing ma monopol na dostarczanie subskrybentom treści. Tymczasem na horyzoncie jakiś czas temu pojawiły się notyfikacje web push, które sporo namieszały w świecie marketing automation.

W poniższym tekście przedstawimy 5 przykładowych i skutecznych scenariuszy, które nakreślą m. in. jak przyciągnąć klientów do sklepu internetowego oraz pokażą jak ratować porzucone koszyki.

Marketing Automation - Web Push

1. Ratuj porzucone koszyki

Aż 69% zakupów w sklepach internetowych kończy się porzuceniem koszyka. Jeśli wdrożysz odpowiednie działania, możesz poprawić te statystyki. Uda Ci się to chociażby za pomocą powiadomień web push:

Mechanika scenariusza: Klient pozostawił nieopłacone zamówienie. Po określonym przez siebie czasie możesz wysłać mu powiadomienie przypominające o niedokończonych zakupach.

Średni CTR: 20%.

Opcja A: porzucony koszyk + wartość zamówienia

Klientowi, który porzucił koszyk, możesz wysłać notyfikację z zachęcającym do finalizacji zakupów rabatem. Możesz również posegmentować takich subskrybentów w zależności od tego, ile wynosiła wartość porzuconego zamówienia – im większa, tym większy rabat.

Opcja B: porzucony koszyk + moment porzucenia

Musisz zwrócić uwagę na to, w którym momencie klient porzucił swoje zamówienie. Czy było to na etapie dodawania produktów, czy może wtedy, gdy uzupełniał swoje dane, czy na etapie płatności? Do każdej z tych grup możesz wysłać osobne powiadomienie, by zachęcić ich do dokończenia swoich zakupów.

2. Przypomnienie o niekupionym produkcie

To świetne uzupełnienie do scenariusza z porzuconym koszykiem. W tym wypadku powiadomienie otrzyma ten klient, który nawet nie dodał produktu do koszyka, a jedynie oglądał dedykowaną podstronę.

Mechanika scenariusza: Jeśli subskrybent odwiedził stronę danego produktu, ale nie dodał go do koszyka, dostanie powiadomienie push po 1 dniu kierujące go do tego produktu, a po 3 dniach kierujące go do całej kategorii produktu.

Średni CTR: 14%.

3. Czas zwiększyć powracalność do sklepu

Mechanizmy notyfikacji web push pozwalają wyodrębnić tych klientów, którzy od dawna nie odwiedzili Twojego sklepu. Za pomocą powiadomień możesz zwiększyć ruch na swojej stronie i zachęcić subskrybentów do ponownych zakupów.

Mechanizm scenariusza: Jeśli subskrybent nie odwiedził Twojego sklepu przez 30 dni, dostanie powiadomienie z linkiem do ostatnio odwiedzanej kategorii lub do zakładki z bestsellerami.

Średni CTR: 16%.

4. Wykorzystaj cross-selling i up-selling

Ten scenariusz pozwoli Ci zachęcić klientów do zakupów na wyższą kwotę i zwiększy wartość ich koszyka. Klienci szczególnie zainteresowani daną kategorią będą bardziej podatni na okazyjne oferty powiązanych ze sobą produktów.

Mechanizm scenariusza: Istnieje kilka wariantów działania:

    • Osoby, które zakupiły produkt z danej kategorii dostaną powiadomienie o możliwości zakupu artykułu uzupełniającego, np. użytkownik, który kupił aparat, dostanie powiadomienie promujące torby na sprzęt fotograficzny.
    • Osoby, które porzuciły koszyk, ponieważ wartość zamówienia była niższa od kwoty gwarantującej darmową dostawę, dostaną powiadomienie o treści: „W Twoim koszyku brakuje XX zł, by skorzystać z darmowej dostawy”.
    • Osoby, które przy ostatniej wizycie przeglądały kurtki, ale nie dokonały zakupu, przy następnej wizycie dostaną powiadomienie z ofertami czapek i szalików.

Średni CTR: 11%.

5. Buduj relację i zyskuj lojalnych klientów

Nie ma nic lepszego od lojalnego klienta, który wraca do Twojego sklepu. Warto wysłać mu powiadomienie z podziękowaniem za wybór naszego sklepu i przekazać mu rabat na kolejne zakupy. 

Pamiętaj o tym scenariuszu szczególnie w okolicach okresów wyprzedażowych, wysyłając dodatkowo informację, że rabat łączy się z innymi promocjami.

Mechanizm scenariusza: Klient sfinalizował transakcję. 5 sekund później dostaje powiadomienie z podziękowaniami za wybór Twojego sklepu oraz rabatem na kolejne zakupy. Kiedy wejdzie na Twoją stronę następnym razem, dostanie kolejną notyfikację  przypominającą o przyznanym rabacie.

Średni CTR: 19%.

Jak widzisz, powiadomienia web push mają o wiele więcej ciekawych zastosowań, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Fakt, że klient musi wyrazić zgodę na ich otrzymywanie, eliminuje problem „niechcianego spamu”. Odpowiednio skonfigurowana kampania web push jest pomocna nie tylko dla marek i sklepów, ale także dla samych subskrybentów poruszających się po świecie e-commerce.

Scenariusze marketing automation możesz opracować samodzielnie, można także korzystać z gotowych, tak jak np. w aplikacji https://pushpushgo.com/pl/.

5/5 - (1 vote)

Autor

Dominik

Zajmuje się tworzeniem stron internetowych i realizacją działań SEO na rzecz dużych i małych przedsiębiorstw. Pracowałem między innymi dla Semahead czy wydawnictwa HELION. Prowadzę szkolenia z zakresu HTML5 i SEO. Każdego dnia odkrywam nowe możliwości, tak by rozwijać Twój biznes w sieci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.