Stan Indeksu Google Search Console

Stan Indeksu Google Search Console

W nowym Google Search Console mamy do dyspozycji ciekawy raport dotyczący stanu indeksu naszej witryny. Zapraszam do pierwszego wpisu nt. nowych funkcjonalności nowej wersji Google Search Console. Sprawdzimy jakie opcje przygotował dla nas Google w Raporcie: „Stan Indeksu”.

Raport Stan Indeksu w Google Search Console

Wprowadzenie

Z  raportu dowiesz się, które z Twoich stron zostały zindeksowane, oraz jak naprawić te, których zindeksować się nie udało. Każdy słupek na wykresie przedstawia konkretną liczbę URL’ów o danym stanie. Co ciekawe, możesz swobodnie udostępnić szczegóły z takiego raportu np. specjaliście SEO z którym się konsultujesz – klikając w  Udostępnij na stronie. Osoba, której udostępnisz link, będzie mieć dostęp tylko do bieżącej strony i wszystkich stron historii sprawdzania poprawności dotyczących tego konkretnego problemu.

Co warto podkreślić taki link nie zapewnia dostępu do innych stron witryny ani nie umożliwia tej osobie wykonywania jakichkolwiek czynności w Twoim imieniu w Google Search Console. Dostęp możesz w dowolnym momencie unieważnić, wyłączając udostępnianie.

 

Raport Stan Indeksu

 

Wizualna strona raportu jest bardzo wartościowa, bowiem na pierwszy rzut oka widać tzw. „stan witryny” w wyszukiwarce. Możemy w szybki sposób rozpoznać wszystkie kluczowe problemy związane z indeksowaniem, czy to błędy w danych strukturalnych czy kody błędów 5XX czy 4XX. Mamy podgląd na adresy, które zostały wykluczone z indeksowania, oraz spis poprawnie zaindeksowanych stron. Możemy zawsze porównać to z sitemapą, gdzie znajduje się lista adresów zgłoszonych do indeksowania.

Na wykresie widoczna jest też liczba wyświetleń (w Google). Dzięki temu szybko sprawdzimy czy dane problemy przekładają się na drastyczny spadek wyświetleń.

Stan indeksu zyskał  4 kategorie:

Każda strona może mieć jeden z czterech stanów:

Błąd: strona nie została zindeksowana.. To są problemy, na których należy się skupić w pierwszej kolejności i podjąć próbę ich naprawy jak najszybciej.

Ostrzeżenie: strona jest (lub  była jeszcze jakiś czas temu) zindeksowana, ale zawiera błąd, o którym musisz wiedzieć.

Wykluczono: strona nie została uwzględniona w indeksie z przyczyn, na które zazwyczaj nie masz wpływu. Mogła zostać celowo wykluczona przez Ciebie.

Prawidłowe: strona została zindeksowana w wyszukiwarce Google.

Szczegóły – Raport Stan Indeksu

Szczegółowy raport dostarcza nam cennych informacji w samej tabelce. Mamy bowiem tu: stan, przyczynę, możliwość weryfikacji, trend i liczbę stron z problemem.

Raport szczegółowy Stan Indeksu

W kolumnie „Przyczyny” pojawiają się bardziej szczegółowe informacje dotyczące problemów. Google jak zwykle postarało się o bardzo jasne komunikaty 😀 „Strona wykryta – obecnie nie zindeksowana”, „Nieprawidłowość związana z indeksowaniem” lub „Duplikat strony, który nie zawiera tagu kanonicznego”

To świetne narzędzie dla każdego specjalisty seo. Bowiem optymalizacja stanu indeksowania to podstawa jej widoczności w wyszukiwarce Google.

Na co zwrócić uwagę w: Stan Indeksu

W miarę prawidłowego rozwoju witryny wykres powinien pokazywać stopniowo powiększającą się liczbę prawidłowo zindeksowanych stron. Czy jest tak w Twoim wypadku? Rozwijasz swoją stronę? Przyrasta content?

Na co zwrócić uwagę przeglądając Stan Indeksu:

  • Jeśli zauważysz nagły skok liczby błędów indeksowania,
  • Jeśli zauważysz spadek całkowitej liczby zindeksowanych stron bez powiązanych błędów, może to oznaczać, że blokujesz dostęp do istniejących stron (przy użyciu pliku robots.txt, tagu „noindex” lub wymogu uwierzytelnienia).
  • Jeśli masz wiele niezindeksowanych stron, które według Ciebie powinny być zindeksowane, wskazówek poszukaj w wykluczonych adresach URL.

Jak to narzędzie działa?

Google odnajduje nowe adresy URL na wiele  sposobów, najczęściej sprawdzając linki znajdujące się na stronach zindeksowanych lub korzystając z map witryn. Kiedy jednak algorytm sprawdzający Google dowie się o jakimś adresie URL, przez jakiś czas będzie ponawiał próby jego zindeksowania. Takie działanie jest normalne. Jeśli chcesz temu zapobiec, możesz zablokować indeksowanie lub dostęp albo użyć przekierowania 301 (tam, gdzie ma to zastosowanie).

Przyczyny stanów

Oto możliwe przyczyny poszczególnych stanów Twoich stron.

Dla przykładu weźmy ten:

Wykryta – obecnie nie zindeksowana:  Czyli strona została już znaleziona, ale nie została jeszcze zindeksowana przez wyszukiwarkę Google. Najczęstszą przyczyną tego stanu jest to, że podczas próby zindeksowania danego adresu URL przez Google strona była przeciążona i indeksowanie zostało zaplanowane na później.

Pomoc kontekstowa Google Search Console

Oczyścicie nie musisz pamiętać tych tłumaczeń, google do dyspozycji udostępniło podręczną pomoc kontekstową, którą uruchomisz za pomocą pytajnika. Tam z łatwością znajdziesz szerszy opis każdej przyczyny Twojego problemu oraz procedurę którą należy rozpocząć celem jego naprawienia.

 

Podsumowanie

Google ma ograniczony czas i swoje zasoby. Dlatego też efektywna rozmowa strony z robotami może stanowić klucz do sukcesu. Google nie będzie marnować zasobów na twoją stronę, jeśli w danej tematyce ma alternatywne witryny, które są łatwiejsze  crawlowaniu i indeksowaniu.

Omówienie rapor stan indeksu znajduje się w sekcji pomocy Google: https://support.google.com/webmasters/answer/7440203

 

Stan Indeksu Google Search Console
1 / 5 z 1 głosów

Autor

Dominik

Zajmuje się tworzeniem stron internetowych i realizacją działań SEO na rzecz dużych i małych przedsiębiorstw. Pracowałem między innymi dla Semahead czy wydawnictwa HELION. Prowadzę szkolenia z zakresu HTML5 i SEO. Każdego dnia odkrywam nowe możliwości, tak by rozwijać Twój biznes w sieci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *