W ostatnim miesiącu sporo SEOwców informowało o wzmożonych zmianach w serpach i możliwej aktualizacji algorytmu. Niektórzy sądzą, że może to być pokłosie aktualizacji Page Experience Signals. Jednak nim wyciągniemy takie wnioski podsumujmy słownikowo wiedzę na temat tego czym to tak właściwie jest.
Google Page Experience
W maju roku 2020 mówiono już o aktualizacji algorytmu pod kątem jakości stron internetowych. Nie miało to jednak dużego wpływu na wyniki w serpach. Obecnie można zaobserwować, duże wahania w pozycjach. Podsumujmy więc o jakich czynnikach możemy powiedzieć, że są kluczowe.
Page Experience Signals
Podstawowe wskaźniki
Aby zadbać o wygodę userów przeglądających sieć, warto przemyśleć kwestie renderowania treści na naszych stronach. Czas wczytywania, interaktywność i stabilność wizualna strony internetowej. To wszystko objawia się pięknie nazwanymi parametrami: (które powinny być znane każdemu, ale to naprawdę każdemu szanującemu się webdeveloperowi)
LCP – Largest Contentful Paint. To czas załadowania największego bloku obrazu/treści widocznego na stronie. Co dokładnie wskazuje? A no mierzy wydajność wczytywania strony. Aby wygodnie korzystało się z witryny, LCP powinno pojawić się w ciągu 2,5 sekundy od wczytania strony.
FID – First Input Delay. Co robi FID? Mierzy czas od pierwszej interakcji użytkownika ze stroną (tj. gdy kliknie łącze, klikniecie przycisk lub użyje niestandardowej kontrolki opartej na JavaScript) do momentu, w którym przeglądarka jest w stanie faktycznie rozpocząć przetwarzanie programów obsługi zdarzeń w odpowiedzi na tę interakcję. Dla wygody użytkowników, powinniśmy zatroszczyć się, aby witryna osiągała FID krótszy niż 100 milisekund.
CLS – Cumulative Layout Shift. Zastanawiałem się jak to opisać. W języku polskim jest to zbiorcze przesunięcie obrazu. Mierzy on doświadczenie użytkownika ze stroną internetową. Tłumacząc z polskiego na nasze: CLS mierzy niestabilność treści poprzez sumowanie tych zmian w layoucie, które nie pojawiają się w ciągu 500 ms od podjęcia akcji przez użytkownika na stronie – (user input). CLS analizuje ilość zawartości przeniesionej w sekcji widocznej dla użytkownika (impact fraction), jak również odległości, na jakie zostały przesunięte owe elementy (distance fraction). Jeśli lubisz wzory określimy to matematycznie następującym równaniem:
Layout Shift Score = Impact Fraction * Distance Fraction
mierzy stabilność wizualną. Dla wygody użytkowników witryna powinna mieć wynik CLS mniejszy niż 0,1 😉
Przydatne narzędzia do mierzenia i monitorowania podstawowych wskaźników strony internetowej dostępne na https://web.dev/vitals-tools/
Dostosowanie strony pod kątem urządzeń mobilnych
Strona powinna być dostoswana do wersji moblinych. Treści nie powinny nachodzić na siebie, nie być szersze od ekranu (rozdzielczości mobilnych) czyli RWD. Należy pamiętać o uniknięciu rozwiązania polegającemu na dwóch wersjach strony pod innymi adresami np: wersja desktop piestrzynski.pl, ale już mobilna pod adresem: m.piestrzynski.pl.
HTTPS
obecność bezpiecznego protokołu https, zapewniającego szyfrowane połączenie i przekazywanie informacji.
Brak uciążliwych reklam pełnoekranowych
Tu nie ma cudów. Content strony łatwo dostępny dla użytkowników, bez nadmiernego klikania w „X” zamykającego wielkie reklamy na całym oknie przeglądarki.
Podsumowanie
Mając teraz podstawową wiedzę, możemy wgryzać się w wyniki testów jakości naszej strony, przemyśleć – który z parametrów wymaga naszej uwagi i poprawy. Czy to pomoże w aktualnie trwającym przetasowaniu SERPów? To dobre pytanie. Na koniec zostawiam zajawkę – warto sprawdzić co o Page Experience Signal pisze sam Google.