Linkowanie wewnętrzne to ważny element działań na rzecz optymalizacji strony internetowej. Warto zwrócić uwagę, ze dobry programista czy projektant strony dba o linki i prawidłową nawigacje w obrębie witryny. Co na to specjalista SEO? W linkowaniu wewnętrznym jest bardzo duży potencjał. Czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy jak duża. Obecnie mamy coraz mniej możliwości wpłynięcia na niektóre elementy np. na sitelinki. Nieprawda! Wystarczy dobrze zadbać o linki wewnętrzne i problem będzie rozwiązany. Nie ważne jaki by on nie był.
Zalety dobrego linkowania wewnętrznego:
- Poprawa pozycji strony
- Indeksowanie witryny
- Dodatkowa nawigacja dla użytkownika
- Wpływ na sitelinki witryny
Linkowanie wewnętrzne:
Linki wewnętrzne przenoszą „moc” do konkretnych podstron witryny. Szczególnie ważne, jest linkowanie ze strony głównej, bo to do niej prowadzi zazwyczaj najwięcej linków.
Przykłady użytecznego linkowania: Sekcja z artykułami powiązanymi, popularnymi, okruszki
Pozostałe: Druga nawigacja w stopce, Mapa strony, linki do artykułów
Jak właściwie prowadzić linkowanie wewnętrzne?
Anchor text w linkach wewnętrznych powinien opisywać dokładnie to, co użytkownik zastanie po przejściu na kliknięty odnośnik. Możemy tworzyć anchor text’y składające się nawet z całego zdania. Jednak nie przesadzajmy i nie linkujmy całych bloków tekstów/akapitów.
Linki należy rozprowadzić w różnych miejscach na stronie internetowej. Nie róbmy ze stopki wylęgarni linków, umieszczajmy je też w treści artykułu, w bocznym panelu i innych elementach strony. Najbardziej wartościowe linki to te z treści. Zobacz jak robi to wikipedia:
Rodzaj linków
Tworząc linki wewnętrzne stosuj bezwzględne adresy url. Czyli takie, które są oryginalnie indeksowane. Witryna może być osiągalna pod wieloma adresami. Jest to znany problem canoniczny, który zazwyczaj rozwiązuje się przy zakładaniu strony i dodawaniu jej do Google Search Console. np. z przedrostkiem “www” lub bez “www” lub z certyfikatem ssl https albo bez. Należy zdecydować się na jedną spójną wersję np. https://piestrzynski.pl/seo (a nie wersję: http://www.piestrzynski.pl/seo), a pozostałe przekierować na za pomocą przekierowania 301. Więcej o przekierowaniach już niebawem na moim blogu.
Linki z treści
Blog na stronie firmowej czy sklepie to idealne miejsce na poprawienie linkowania wewnętrznego. Linkować możemy wewnątrz konkretnego wpisu na blogu, opisu kategorii czy artykułu kierując linki do innych podobnych treści. Świetnym sposobem jest dodanie boksu z powiązanymi treściami pod każdym wpisem. Podobnie w sklepie z produktami. U mnie na blogu jest to realizowane w postali listy linków z podobnymi wpisami.
W systemie WordPress może nam pomóc wtyczka:
https://wordpress.org/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/
W automatycznym linkowaniu:
Warto także monitorować na bieżąco zepsute linki. Szkoda tracić moc i lepiej przekierować puste adresy na odpowiednie kategorie/strony powiązane bądź stronę główną:
Upiększenie linków i maskowanie linków afiliacyjnych:
Pretty Links – Affiliate Links, Link Branding, Link Tracking & Marketing Plugin
Jeśli jesteśmy właścicielami e-commerce to dobrym pomysłem jest budowa swojego „zaplecza” Content Marketingowego w postaci bloga. Pisanie artykułów , tworzenie recenzji i testów dotyczących naszych produktów. Dzięki temu będziemy mogli dodatkowo linkować do naszych produktów czy kategorii.
Przy okazji …
Jeśli bardzo nie chcemy dzielić się linkami dofollow i boimy się, że gdzieś w treści może znajdować się link dofollow do treści zewnętrznych to wystarczy zainstalować:
https://wordpress.org/plugins/nofollow-all-external-links/
Na marginesie…
Sitelinki
Jak Google dobiera linki do sitelinków w wynikach? Jeszcze jakiś czas temu można było mieć wpływ na to za pomocą Google Webmaster tools. Jednak teraz algorytm robi to samodzielnie. Sprawdź swój brand, zobacz jakie sitelinki się wyświetlają.
Wpisz: site:domena.pl brand i sprawdź czy linki zwrócone zgadzają się z tymi z sitelinków.
Zazwyczaj pierwsze wyniki zapytania z tego operatora zwracają strony które znajdują się w sitelinkach. Jak jest u Ciebie?
PODSUMOWANIE
Najważniejsze 5 zasad linkowania wewnętrznego:
1. Linkuj do stron bez zbędnych przekierowań bezpośrednio na dany URL zwracający kod 200.
2. Na każdej stronie powinien być link do strony głównej. (np. logo, alt = Nazwa firmy)
3. Stwórz i prześlij sitemapę strony do GSC, zadbaj aby znalazły się tam odpowiednio wszystkie podstrony serwisu. Limit dla pliku sitemap.xml 50MB lub 50k URLs
4. Reguła 3 kliknięć – Do każdej podstrony w serwisie powinniśmy móc dojść, wykonując maksymalnie 3 kliknięcia.
5. Używaj odpowiednich anchor tekstów i nie nadużywaj linków.
Naturalne linki wewnętrzne.
Podczas linkowania wewnętrznego należy zachować powściągliwość i nie spamować np.: w stopce setkami linków na frazy kluczowe jak „Cieśla Zakopane” itd. Niezbyt roztropnym będzie umieszczanie linków w każdym zdaniu w poście/artykule lub co 2 słowo w opisach w sklepie internetowym. Róbmy to z głową!
Linkowanie wewnętrzne ze stopki to prawie nie linkowanie. Najważniejsze linki we wewnętrznym linkowaniu powinniśmy umieszczać w sekcji contentowej. Dzięki wielkie za wtyczki pod WP, planujesz napisać artykuł o linkowaniu wewnętrznym (np. 2 część) ale z jakiegoś ecommerce np. presty?
O linkowaniu wewnętrznym będą jeszcze artykuły, ale pewnie już w nowym roku. Niebawem podsumowanie zmian w algorytmie wyszukiwarki w 2017 🙂
Fajnie nie mogę się doczekać. Twój ostatni wpis dotyczący czerwcowej aktualizacji był super. Lubię mięso.
Pozdrawiam Kaśka
Linkowanie ze stopki bardzo pomaga wiec to „prawie nie linkowanie” działa i to bardzo mocno 🙂
I nie potrzeba do tego wtyczek.
Fajny wpis przynajmniej z przykładowymi wtyczkami. Takie rzeczy się przydają. Chociaż dalej mam problem w rozumieniu czym jest dobre linkowanie wewnętrzne.
Solidna dawka wiedzy. Dodaję do zakładek 🙂
Proszę zaglądać częściej 🙂 Dziękuję!