Cześć, zapraszam Cię na krótką lekcję tego, jak budować strony www. Dzięki temu wpisowi poznasz sposób kreowania witryn internetowych, pod to co potrzebują użytkownicy, tak aby łatwiej do nich dotrzeć i sprzedać to co masz im do zaoferowania. Odpowiedz na potrzeby swoich użytkowników!
Potrzeby użytkowników
Najpierw należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czego potrzebują Twoi klienci?
Kiedy masz/lub zamierzasz zbudować stronę internetową, należy dokładnie przemyśleć to, czego będą szukać. Zrób Research w Google, Google Trends oraz narzędziu Planner słów kluczowych w Google Ads (dawniej Google Adwords).
Wpisz nazwę usługi, produktów jakie będziesz oferować. Wyskoczą Ci różne frazy. Sprawdź ich potencjał – czyli przybliżoną średnią liczbę miesięcznych wyszukiwań. Zawęź region – jeśli to usługa/produkt sprzedawany tylko lokalnie.
Zapisz frazę + średnią liczbę miesięcznych wyszukiwań w arkuszu kalkulacyjnym. Zrób pokaźną listę. Nie ograniczaj się. Lepiej później pousuwać, niż przegapić frazę, na której zbijesz majątek 😉
Frazy kluczowe, a konkurencja
Jeśli już znajdziesz listę fraz kluczowych z w/w serwisów, potwierdzisz ich średnią liczbę miesięcznych wyszukiwań, pora na zobrazowanie sobie swoich szans w tym biznesie. W zastanej przestrzeni, są już pewnie Twoi konkurenci.
Wpisz proszę wybrane frazy w wyszukiwarkę. (wiem, że może być ich dużo, później napisze co zrobić by je pogrupować). Zobacz, kto reklamuje się w płatnych wynikach (oznaczone jako sponsorowane), a kto jest w wynikach organicznych na pierwszych pozycjach.
Podejrzyj ich strony, sprawdź czy wyszukiwana przez Ciebie fraza, pod którą ich wynik był w wyszukiwarce w TOP – znajduje się w treści strony i gdzie. Zrób notatki. Wybierz 3-4 konkurentów.
Zwróć uwagę czy ta fraza jest w tytule, w linkach nawigacyjnych na stronie czy nagłówkach. Zapisz nazwy podstron i ich adresy URL. Posłużą do inspiracji dla Twojej struktury.
Frazy kluczowe a struktura strony
To chyba najważniejszy punkt zabawy. Po przeglądzie fraz i konkurencji. Należy usiąść do arkusza w którym zebrałeś wszystkie słowa kluczowe. Następnie pogrupować wszystkie frazy. Najlepiej tematycznie. Pamiętając o zachowaniu informacji (o wartości fraz) o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań.
No dobra, ale o co chodzi w tym grupowaniu? Poniżej przykład dla strony, której głównym celem jest dotarcie do osób zainteresowanych wykonywaniem ćwiczenia martwy ciąg:
Lista fraz (liczba miesięcznych wyszukiwań wycięta, aby zwiększyć czytelność istoty grupowania)
Jak je pogrupować? Trzeba wiedzieć merytorycznie, co można z czym połączyć. Spróbuj samodzielnie. Poniżej przykład dla dwóch grup:
Grupa Rekord w Martym Ciągu: „martwy ciąg rekord”, „rekord świata w martwym ciągu”
Grupa Martwy Ciąg: „co to jest martwy ciąg”, „martwy ciąg”, „ćwiczenie martwy ciąg”
itd.
Pogrupowanie do fraz zbliżonych, pomoże Ci przypisać je do odpowiednich podstron. Na podstawie zebranej w jednej grupie określonych fraz. Utworzysz podstronę, która bedzie dotyczyć odpowiedzi właśnie na te zadane pytania (słowa kluczowe w wyszukiwarce).
W ten sposób stworzysz strukturę strony internetowej odpowiadającą zapytaniu jakie zadają użytkownicy. Dzięki temu, łatwiej będzie Ci pozycjonować Twoją witrynę pod konkretne frazy na wybrane podstrony serwisu.
Na każdą tematyczną grupę fraz, przygotuj nazwę URL, tytuł witryny (TITLE) oraz meta opis (meta desc.). Taką strukturę opisz w dokumencie np. xls (excel). Zainspiruj się konkurencją, ale stwórz własne unikalne opisy i tytuły. Pamiętaj, aby zawierały frazy.
Rozrysuj mapę witryny (strukturę tych podstron) dodaj odpowiednie strony towarzyszące jeśli konieczne jak np. Kontakt, Polityka Prywatności czy Regulamin Sklepu. Dzięki tak rozpisanej strukturze, łatwiej Ci będzie zaprojektować stronę i dostosujesz ją do zapytań i potrzeb klientów.
Treści na stronie i pozycjonowanie onsite we właściwej strukturze strony
Skoro masz już strukturę, przygotuj nagłówki, treści odpowiadające na konkretne frazy kluczowe zebrane w danej grupie na tej konkretnej podstronie. Zadbaj o atrybuty ALT (opisy obrazków) nazwy zdjęć (zamiast P808092.jpg to nazwa-odpowiadajaca-tresci.jpg). Stwórz stronę obsługiwaną na urządzeniach mobilnych, lekką i szybko ładującą się na sieciach 3G/2G.
Najlepsza struktura pod SEO i użytkowników czy to jest to samo?
W większości przypadków, dobrze przemyślana struktura strony oparta o frazach i potrzebach użytkowników jest przyjazna SEO. Dzięki dobrze dobranej strukturze, nazwach adresów URL i frazach skorelowanych – jesteś w stanie właściwie serwować treści użytkownikom pod wybrane tematy jakich poszukują w Google. Roboto i algorytmy wyszukiwarki będą mogły serwować odpowiednie podstrony Twojego serwisu na właśnie te wybrane zapytania.
Unikniesz problemów z fluktuacją stron przez ciągle zmieniające się podstrony na te same frazy. Zachęcam Cię do eksperymentów. Mój przykład z pracy naukowej prezentowany na konferencji w Krakowie, udowodnił – że tworząc stronę o dopasowanej strukturze pod wyszukiwania użytkowników, można zaistnieć na pierwszej stronie wyników w Google bez większych nakładów finansowych na pozyskiwanie linków. Wystarczy dobra struktura strony i optymalizacja techniczna witryny.