Powiadomienia web push i newsletter – podobieństwa i różnice

Choć email marketing pozostaje najpopularniejszym sposobem komunikacji na linii marka-klient, bardzo często nie przynosi zakładanych efektów. Klienci nie chcą się zapisywać do newslettera lub wysyłane wiadomości kończą swoją drogę w folderze “spam” i nigdy nie docierają do nich nie docierają. 

Remedium na takie problemy mogą być powiadomienia push, dlatego warto przyjrzeć im się z bliska.

Zanim zajmiemy się głównymi różnicami między e-mail marketingiem oraz powiadomieniami web push, należy przeanalizować to, co je łączy. Obie formy kontaktu z odbiorcą:

  • zwiększają ruch i generują sprzedaż,
  • budują świadomość marki i lojalność odbiorców,
  • są narzędziami, dzięki którym możesz edukować rynek,
  • nie działają bez zgody subskrybenta,
  • mogą zawierać atrakcyjne treści i grafiki,
  • mogą służyć do przeprowadzania ankiet i badań satysfakcji.

Jak widać, obie formy dotarcia do klientów mają w zasadzie podobne cele i schemat działania. Czym się od siebie różnią? 

Poniżej znajdziesz listę 8 najważniejszych różnic między e-mail marketingiem a powiadomieniami web push dla e-commerce.

1. Czas tworzenia kampanii

Czas to pieniądz i wie o tym zapewne każdy, kto działa w branży e-commerce i nie tylko. Konfiguracja kampanii email jest czasochłonna i wymaga znajomości zasad, które są różne dla wielu dostawców poczty.

Formularz web push - kreator

W przypadku powiadomień web push za dostarczenie i wysyłkę notyfikacji odpowiedzialna jest dana przeglądarka internetowa. Zasady są spójne dla wszystkich, a samą kampanię można stworzyć za pomocą kilku kilku kliknięć. Cały proces zajmuje zazwyczaj mniej niż 5 minut.

2. Czas wysyłki

Kampanie email marketingowe są kłopotliwe nie tylko podczas tworzenia, ale także podczas ich wysyłania. Przy skomplikowanych kreacjach i dużej ilości adresów w danej bazie wysyłka może trwać nawet kilka godzin, podczas gdy mechanizm działania powiadomień web push działa tak, że notyfikacje wysyłane są w czasie rzeczywistym i nie zajmuje to więcej niż 10 sekund.

Dzięki temu jesteś w stanie natychmiast reagować na zachowania potencjalnych lub już istniejących klientów danego sklepu.

3. Zasięg odbiorców

Zasięg kampanii email marketingowej obejmuje właściwie 97% internautów, czyli wszystkich posiadających własną skrzynkę mailową.

Powiadomienia web push oferują nieco mniejsze dotarcie, bo do 80% globalnych użytkowników Internetu. Są to ci, którzy korzystają z przeglądarek internetowych wspierających działanie web push. Wśród tej grupy odbiorców znajduje się jednak ta grupa, która obawia się spamu, jako że mechanizm rezygnacji z otrzymywania powiadomień jest prosty i przejrzysty.

4. Dostarczalność

W przypadku kampanii email marketingowych problemem mogą być filtry antyspamowe, które przez jeden błąd w treści mogą zablokować pojedynczą wysyłkę lub wszystkie przyszłe wysyłki danego marketera.

Na notyfikacje web push nie działają żadne ad-blockery, dlatego dostarczalność zależna jest tylko i wyłącznie od tego, jak wielu odbiorców kampanii ma włączone lub włączy urządzenie (desktop, mobile) po tym, jak komunikat został wysłany.

5. Przetwarzanie danych osobowych

Jeśli chcesz wysyłać treści przy użyciu email marketingu, musisz zarejestrować bazę subskrybentów w GiODO, ponieważ zgodnie z polskim prawem adresy email są traktowane jako dane osobowe

Kampanie web push omijają ten problem, ponieważ subskrybenci pozostają całkowicie anonimowi i nie muszą podawać żadnych swoich danych, a Ty nie musisz martwić się ich przechowywaniem.

6. Mechanizm wypisu z subskrypcji

Bardzo często trudno jest się wypisać z kampanii email marketingowej, ponieważ marketerzy zapominają lub celowo nie umieszczają w wiadomościach linku wypisu, co sprzyja nadużyciom i wysyłaniu niechcianych treści.

Odbiorcy powiadomień web push mogą się wypisać z kampanii w każdym momencie dosłownie kilkoma kliknięciami w swojej przeglądarce.

7. Statystyki wysyłek

Najnowszy Raport Strategiczny IAB Polska wykazuje, że średni wskaźnik kliknięć (CTR) w newsletterach wynosił w Polsce w 2015 roku 4,3%, a wskaźnik otwarć (OR) wynosił 16,57%.

Analizując kampanie web push, możemy mówić o wskaźniku otwarć, który jest jednocześnie wskaźnikiem kliknięć – notyfikacja zawiera tylko jeden link i jej kliknięcie jest równoznaczne z przejściem na stronę docelową. Według analiz PushPushGo średni CTR powiadomień to ok. 20%.

web push powiadomienia

8. Szybkość budowania bazy odbiorców

Ścieżka zapisu do newslettera jest często zbyt angażująca dla odbiorcy – nie dość, że musi podać swój adres email, to niekiedy musi jeszcze wejść na swoją skrzynkę mailową i potwierdzić chęć zapisu (double opt-in). 

W przypadku web push zapis polega tylko i wyłącznie na kliknięciu odpowiedniego buttona

Web push czy newsletter – co wybrać?

Nie ma właściwie jednej, słusznej odpowiedzi na to pytanie. Z jednej strony łatwość i szybkość konfigurowania kampanii web push skłaniałyby do tego, by rekomendować właśnie tę formę dotarcia do potencjalnych klientów. 

Z drugiej jednak zasięg email marketingu jest większy i pozwala dotrzeć do setek tysięcy użytkowników przeglądarek niewspierających web push. Najlepiej jest budować synergię między tymi dwiema formami dystrybucji treści i umiejętnie żonglować komunikatami tak, by osiągnąć jak najlepszą konwersję dla swojego biznesu.

5/5 - (1 vote)

Autor

Dominik Piestrzyński

Specjalizuje się w działaniach SEO oraz wsparciu IT. Automatyzuje procesy i wykorzystuje technologie do poprawy wyników biznesowych w organizacjach. Od lat pracuje aktywnie w sektorze IT i przygotowuje strategie pomagające zwiększyć ruch organiczny na stronach. Rozwijam również środowiska automatyzacji o LLMy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.