Dzisiaj warto obserwować narzędzie Google Trends, żeby odkryć to, czego ludzie poszukują obecnie najbardziej. Obecny czas jest wyjątkowy. Można rzec, że bez precedensu. Przede wszystkim pod kątem naszych zachowań. Czy faktycznie to tylko kryzys?
Google Maps wyniki mobilności
Gdy globalne ludzie reagują na COVID-19, urzędnicy sektora publicznego, stwierdzili, że Mapy Google mogą być pomocne. Posłużą do podejmowania decyzji w celu zwalczania COVID-19. Dlatego wyszukiwarka Google, przygotowała raport mobilności. Możecie go pobrać z tej strony.
Raporty mobilności wskazują na to co się zmieniło w ostatnim czasie na rzecz zwalczania COVID-19. Raporty przedstawiają trendy ruchów w różnych kategoriach miejsc, takich jak handel i rekreacja, sklepy spożywcze i apteki, parki, stacje tranzytowe, miejsca pracy i budynki mieszkalne.
Google Trends
Kliknij tutaj – aby zobaczyć aktualne trendy >>
Jak może mi to pomóc w ogarnięciu marketingu? To przecież wiedza, na temat tego czego pragną aktualnie użytkownicy. Dajmy im to. To właśnie te narzędzia będą nam teraz potrzebne do oceny aktualnych – jakże nieprzewidywalnych – zachowań ludzi. Co jak co, ale branża internetowa – szczególnie sprzedaż niektórych dóbr 😉 ma się całkiem nieźle.
Kryzys po Chińsku
#ZostańWDomu i śledź aktualne wydarzenia. Nie wiele osób wie, że słowo „kryzys” w języku Chińskim jest zbudowane z dwóch słów:
危机
Tak to są dwa słowa – dwa „znaki”. Co one oznaczają?
Niebezpieczny/zagrożenie – 危
Szansa/okazja – 机
W dobie kryzysu możemy polemizować, czy warto go wykorzystywać do pozyskiwania nowych okazji na zarobek? Niektórzy „janusze biznesu” korzystając z rosnącego popytu na produkty szczególnie potrzebne (termometry, rękawiczki, maski), podnoszą ceny produktów i próbują „dorobić się” na krzywdzie czy dramatycznej sytuacji jaka obecnie panuje na świecie. Niestety etyczność tego zachowania jest wątpliwa. Mamy świadomość działania praw rynku, gdzie rosnący popyt, a wciąż mała podaż może generować wzrost cen. Jednak niektórzy przebili samych siebie – jeśli chodzi o podnoszenie cen.
W SEO też można odnotować pewne trendy, np.: w spamie jaki pojawia się na blogach. Osobiście zaobserwowałem, wzrost spamu z linkami dotyczącymi aptek, środków odkażających – co wcześniej nie zdarzało się często. Oczywiście niezmiennie pojawia się także viagra 😉
W dobie kryzysu musimy zadbać za to o siebie i swoje inwestycje. Nie powinniśmy żerować na niewiedzy, produktach pierwszej potrzeby. Spróbujmy dać innym coś od siebie. Wesprzyjmy akcje charytatywne. Wykorzystajmy swoją wiedzę do pomocy innym. Między czasie oczywiście, zatroszczmy się o swój byt. Sprawdźmy czy mamy okazje na znalezienie nowej niszy dla siebie. Może odnajdziemy nowy sposób na siebie i dzięki temu będziemy mogli w sposób uczciwy zarobić? W końcu siedzenie w domu zachęca nas do robienia rzeczy, na które „normalnie” nie mamy czasu.
Pamiętacie jeszcze frazę „nie mam na to czasu” ? Ile rzeczy / myśli ostatnio zrobiłeś(aś)/zrealizowałeś(aś), które zazwyczaj wrzucane były do worka „nie mam na to czasu”?
Ile to jeszcze potrwa?
To chyba pytanie – które pada najczęściej w dobie aktualnego kryzysu epidemii. To także kryzys ekonomiczny, a w Polsce zapowiada się również prawno-polityczny. Niestety nikt i żaden super model matematyczny nie jest w stanie tego pokazać. Na rozgrzewkę w ramach odpowiedzi na to pytanie, mogę polecić krótkie wideo:
Oczywiście i tam nie pada ostateczna odpowiedź. Każdy z nas może jednak w głowie zbudować sobie własny scenariusz. Tylko po co? Najważniejsze jest, żebyśmy #ZostanWDomu przez najbliższy czas, póki liczba zachorowań dziennie nie będzie spadać. Dzięki temu zachowamy siebie i najbliższych w zdrowiu. A Ci którzy zachorują będą mieć większą szanse na uzyskanie pomocy medycznej.
Okazja i cenna lekcja nie tylko marketingu
Aktualnie doświadczamy cennej lekcji, która nauczy nas wielu rzeczy. Najciekawsze jest to, że każdy wyciągnie z tego swoje wnioski i jeśli wdrożmy je w życie to nie zmarnujemy tego czasu. Siedząc w domu, możemy dużo więcej niż nam się wydaje. Może to pora na przegląd błędów optymalizacyjnych strony, na które nigdy nie mieliśmy czasu. Nauka i praca nad nowymi kompetencjami, które niebawem mogą być bardzo potrzebne? Nad SEO trzeba pracować cały czas. Niektórzy klienci tego nie rozumieją i w czasie kryzysu, odpuszczają działania marketingowe. Może to okazja dla konkurencji? Niezależnie jak do tego podejdziemy, wykorzystajmy dzielnie nadchodzący czas w domu.
… i najważniejsze!
To wszystko w końcu kiedyś minie. Docenimy dzięki tym chwilom zupełnie inne wartości. To od nas zależy jak to się wszystko skończy.
Jesteśmy w tym wszyscy razem i razem przez to przejdziemy. Niezależnie jak wielki kryzys ekonomiczny nas czeka. Trzymajcie się zdrowo!