Nie ma chwili spokoju. Google dba o swoich fanów. Wszyscy z branży SEO ledwo co skończyli ogarniać swoje monitory pozycji po masowych banach, a tu proszę – Ważna zmiana w algorytmie wyszukiwarki Google. Została oficjalnie potwierdzona na Twitterze. Ale czy wiemy co zostało wdrożone? „Panie daj Pan spokój ciągle tylko te aktualizacje…”
Kalendarium zmian w Google
Zmiana algorytmu wyszukiwarki Google lipiec 2018
Na początku lipca Google poinformowało, że jednym z czynników rankujących będzie tzw. Page Speed. Czyli szybko działające strony, które migiem otworzą Ci się w Twoim oknie przeglądarki zyskają lepsze pozycje. Jak poinformował Google, zmiana negatywnie wpłynie tylko na strony które zapewniają najwolniejszą obsługę zapytań – czyli wczytują się najgorzej. A Czy Ty zoptymalizowałeś już swoją stronę?
Bany na serwery proxy
W okolicach 24 lipca, serwery proxy większości dostawców przestały działać. Google zbanował większość i tym sposobem zablokował możliwość sprawdzania pozycji. Nie było litości. Banowane były całe zakresy adresów IP. Na forum PiO powstał nawet specjalny wątek, a autor stat4seo wydał poprawkę do swojego skryptu i zalecił dodatkowe ustawienia zmniejszające ryzyko na blokadę adresu IP. Obecnie stat4seo może działać prawidłowo. O ile zaopatrzymy się w odpowiednie proxy i właściwie skonfigurujemy proces sprawdzania pozycji. Polecam zajrzeć na forum PiO, aby zapoznać się z doświadczeniami innych użytkowników. Po tej nocy pełnej banów, chyba tylko Ci co do tej pory nie szanowali swoich prosiaków, zaczną używać ich z większym szacunkiem 😉
A!! Po drodze jeszcze jeśli ktoś przegapił, zmiana w przeglądarce Chrome (obecnie ma najwięcej udziałów, także na Polskim rynku)
📣Starting TODAY, we’re rolling out changes to mark all sites that are not encrypted with HTTPS as “not secure”https://t.co/0d0komGFVI pic.twitter.com/JEaZKn8Xzb
— Chrome Developers (@ChromiumDev) 24 lipca 2018
Zmiana algorytmu wyszukiwarki Google sierpień 2018
Kiedy Google już częściowo oślepił pewną grupę badaczy pozycji, postanowił wprowadzić zmiany w swoim głównym algorytmie wyszukiwarki. Oczywiście nie informując co dokładnie zrobił. Ale.. chyba już do tego jesteśmy przyzwyczajeni. Żeby dowiedzieć się więcej sprawdźmy co tam na Twitterze…
Each day, Google usually releases one or more changes designed to improve our results. Some are focused around specific improvements. Some are broad changes. Last week, we released a broad core algorithm update. We do these routinely several times per year….
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 12 marca 2018
Oficjalnie potwierdzenie, że coś jest na rzeczy:
This week we released a broad core algorithm update, as we do several times per year. Our guidance about such updates remains the same as in March, as we covered here: https://t.co/uPlEdSLHoX
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 1 sierpnia 2018
Jest to większa niż zwykle wprowadzana aktualizacja do wyszukiwarki (core algorithm update). Ciężko jest domniemywać co dokładnie zostało wprowadzone. Ucierpiało bowiem wiele stron. Jak wiadomo jeden SEO Rabin powie tak… drugi inaczej…
Core Algorytm Update
Część specjalistów uważa, że najwięcej szkód odnotowały serwisy z branży zdrowotnej. Polecam wczytać się w dyskusje, na forach – bowiem ta zmiana nie przeszła bez echa nawet na światowym forum dla webmasterów.
Algorytm nieoficjalnie został nazwany jako Google Medic update. Co jednoznacznie sugeruje jego wpływ na strony związane z naszym zdrowiem. Na portalach zagranicznych spotkamy się ze stwierdzeniem YMYL czyli Your Money or Your Life. Jest to kategoria stron internetowych które koncentrują się na tematach pieniężnych i zdrowotnych.
Jak możemy przeczytać na searchengineland.com:
Sistrix podzielił się kilkoma danymi, mówiąc: „Większość zmian można zaobserwować w witrynach YMYL i nawet tam dostrzegamy jedynie wzrost lub stratę o kilka punktów procentowych.” Ta aktualizacja dotyczy głównie stron poświęconych zdrowiu i finansom. ” Ale także, jak widać zmiany na listach, e-commerces, edu, a także witryny motoryzacyjne dostały swój udział „- powiedział Juan González z Sistrix.
Z pobieżnych obserwacji warto zwrócić uwagę na dane strukturalne jakie posiadamy w naszych serwisach. Szczególnie w branży finansowej i zdrowotnej. Mam tu na myśli podstawowe dane jakie można wdrożyć z schema.org. Zaczynając od nazwy organizacji po adres. Strony nieposiadające bowiem żadnych danych (choć to może przypadek – ucierpiały na mojej liście najbardziej).
Zachęcam do lektury
Warto jeszcze przeczytać:
https://www.brightlocal.com/2018/08/08/google-august-broad-core-algorithm-update-local-business-websites/
https://www.mariehaynes.com/the-august-1-2018-google-update-strongly-affected-ymyl-sites/
Podsumowanie
Google wykonał potężną aktualizację algorytmu wpływającą na wyniki wyszukiwania. Wielu webmasterów, właścicieli witryn muszę dobrze przyjrzeć się swoim serwisom. Wydaje się, że miał wpływ na zdrowie i przestrzeń medyczną, również na serwisy finansowe. Ogólnie rzecz biorąc, jedyną radą jaką uraczył nas Google to sprawienie, aby Twoja strona, treść i wrażenia użytkownika były lepsze. Przy zachowaniu wszelkich wskazówek dla webmasterów. Bardzo jasne.
AKTUALIZACJA WPISU 18.08.2018
Jak można się spodziewać, aktualizacja dotyczyła wszystkich wyników wyszukiwania. Osobiście nadal obserwuje zawirowania w kilku branżach. Po ustabilizowaniu wyników podzielę się moimi wnioskami. Zapraszam na mojego bloga ponownie!
It's a broad core update which means it is involving all searches.
— Danny Sullivan (@dannysullivan) 14 sierpnia 2018
Jak u Ciebie? Bo u mnie zielono! 😉
To nie są bany na proxy tylko blokady czasowe zależnie od zapytania. Co do aktualizacji jest totalna sieczka i trzeba poczekać z ferowaniem wyroków czemu jednemu wzrosło a innemu spadło.
Jasna sprawa, sam mam kilka innych hipotez niż ciągle wałkowane YMYL 😀 To tylko wpis informacyjny o obecnej burzy jaka toczy się na temat tego algorytmu. Podzielę się nimi w kolejnym podsumowaniu 🙂 Zapraszam ponownie!
Wiele osób powiela informację, że dotyczy to wiarygodności contentu w branży zdrowia – Ja widzę zawirowania w wielu innych branżach. Nie mają one nic wspólnego ze zdrowiem oraz nie prowadzą części contentowej. Jakie Ty masz obserwacje?
Częściowo moimi obserwacjami podzieliłem się powyżej. Związane są one z danymi strukturalnymi. We wpisie zawarłem popularne tezy które są powtarzane przez wiele osób. Uważam, że faktycznie trzeba jeszcze zaczekać, sam mam kilka innych hipotez – zmiany dotykają czegoś większego niż tylko jednej grupy YMYL. Chętnie podzielę się wnioskami, ale dopiero za jakiś czas. To tylko wpis odnoszący się do bieżących wydarzeń i stanu informacji.
U mnie akurat najbardziej ucierpiała strona, na którą w lipcu akurat wprowadzałem nowy content. Sądzę, że jednak nie to było największą przyczyną zmian. W ostatnich miesiącach wprowadzałem na niej takie rzeczy jak https i dane strukturalne. Do 01 sierpnia wszystko pięknie pięło się w górę a po tym dniu poleciała na pysk. Sądzę więc że jednak zadecydowało coś innego.
Faktycznie zmiany są spore. Z tego co zauważyłem to wiele serwisów zostało przycięty trochę pod kontem tematycznym. Na cześć fraz poleciały w wynikach – frazy które nie były ściśle powiązane z główną tematyką serwisu, frazy bardzo tematyczne często zachowały swoje pozycje.