Domeny każdego dnia dostępne są na wielu aukcjach. Pytanie jak dobrze wycenić wartość domeny? Najważniejsze czynniki mające wpływ na kwotę jaką należy zapłacić za domenę. Sprawdź 5 najważniejszych czynników które determinują cenę.
Ważne informacje zanim kupisz domenę internetową z drugiej ręki przedstawiłem hasłowo w tym artykule.
Co w takim razie wpływa na wartość domeny?
Wycena domeny
Przyjrzyjmy się przykładowej domenie wystawionej na sprzedaż: ekstraprzepisy.pl (na dzień 17.07.2017)
1. Wiek i historia domeny
Pierwszą ważną wartością jest wiek oraz historia domeny. Zazwyczaj im starsza domena, tym lepiej. Dlaczego zazwyczaj? Dlatego, że to też zależy od tego, jak na przestrzeni lat zmieniała się zawartość strony i jej przeznaczenie. Jeżeli pod domeną znajdowały się treści kompromitujące: pornografia, systemy wymiany linków, farma linków lub jeżeli w przeszłości Google nałożył na nią kary, to oczywiście jej wiek nie będzie stanowił żadnej wartości. Jaka zawartość i treść znajdowała się w danym momencie pod analizowaną domeną sprawdzisz dzięki Wayback Machine.
W przypadku analizowanej strony:
Widać, że na przestrzeni lat, strona nie zmieniała tematyki i dotyczyła ściśle przepisów kulinarnych. Google mówi, iż wiek domeny nie wpływa na jej ranking w wynikach. Warto to dodać.
2. Ruch na stronie
Wartość domeny internetowej zależy od popularności serwisu i ruchu na domenie. Warto jednak pamiętać, że duży ruch niekoniecznie oznacza zainteresowanie dobrymi treściami. Może on wynikać z: podobieństwa z inną stroną (internauta pomylił się wpisując nazwę strony – rzadkie przypadki) lub też został wygenerowany sztucznie. Pamiętaj zatem, by dobrze przyjrzeć się statystykom ruchu na stronie i nie napalać się po zobaczeniu wielkich cyfr.
Jak sprawdzić ruch na stronie? SimilarWeb
Powyżej screen z serwisu aftermarket na dzień 18.08.2017 w którym przygotowuje ten wpis. Dotyczy on danych z ostatnich 30 dni. Widać, że domena cieszy się niewielką popularnością.
3. Długość domeny
Generalnie zasada jest prosta: im krótsza nazwa domeny, tym wyższa cena. Krótkie domeny uważane są za najbardziej wartościowe, ponieważ łatwiej je zapamiętać. Jednak nie zawsze krótka nazwa będzie zwiększać wartość domeny.
4. Słowa kluczowe w nazwie domeny
Jeżeli nazwa domeny to przypadkowy zlepek liter to trudno taką domenę wycenić wysoko. Np.: dyqo.pl ?
Zastosowanie słów kluczowych mających potencjał w wyszukiwarce może zarówno zwiększyć wartość domeny, jak też ułatwić komunikację z rynkiem dotyczącą produktu/usługi.
Domeny generyczne, czyli te zawierające popularne słowa zawsze będą miały największą wartość. Aby oszacować potencjał danej nazwy, warto sprawdzić między innymi stawkę CPC w Adwords dla danego słowa kluczowego i oszacować liczbę konkurentów sprawdzając ilość wyświetlanych wyników pod daną frazę.
Końcówka domeny
To czy nazwa domeny pasuje do użytej końcówki nie jest bez znaczenia. Na polskim rynku domen znajdziemy wiele przykładów anglojęzycznych domen połączonych z polskim rozszerzeniem .pl czy org.pl/info.pl/edu.pl.
Zwracam szczególną uwagę na kwestię języka i końcówki. Przestrzegam przed kupnem domen, w których nazwa domeny i rozszerzenie odnoszą się do 2 różnych języków, np. bijoux.es (francuskie słowo z hiszpańską końcówką) – tak niespójna domena będzie miała niewielką wartość. Dlatego końcówka a treść nazwy domeny ma znaczenie przy wycenie wartości domeny.
Polskie słowa kluczowe wyglądają też dobrze przy takich końcówkach jak: .com, .pl, .info, .org, .eu czy .tv.
Domain hacks
Warto tutaj wspomnieć o tzw. domain hacks, czyli adresach internetowych, w których nazwa domeny oraz dobrana do niej narodowa końcówka stanowią jedną całość, jak np. w domenie serwis.it (domena narodowa Włoch). Często stosowane w kontekście branży „IT”. Ale także można ją użyć jako: buy.it czy thisis.it
Tak zwane Domian Hack: w których pojedyncze słowo będzie rozdzielone rozszerzeniem, np. bizn.es – taka nazwa jest mniej czytelna ale również porządana
5. Linki prowadzące do witryny
Jednym z ważnych elementów jest jakość profilu linków. Czyli rodzaju i typu linków jakie prowadzą do domeny, którą chcesz kupić. Przede wszystkim należy sprawdzić: Anchor teksty jakie posiada domena. Najlepiej zweryfikować wykorzystując narzędzia takie jak: ahrefs lub Majestic. Dzięki właściwej ocenie profilu linków można stwierdzić czy linki są wartością dodaną i będą mieć wpływ na pozycję strony (wartość SEO) i jednocześnie na cenę. Im lepszy profil linków czyli zróżnicowanie linków (tematyczne związane ze stroną) mocnych o dobrych parametrach z zaufanych i silnych stron jak np. portale informacyjne onet, Interia, portale regionalne – tym wyższa wartość domeny.
W naszym przypadku dla ekstraprzepisy.pl:
Gdzie głównie są to linki tematyczne z innych portali o gotowaniu.
Czynniki dodatkowe:
Sąsiedztwo domeny
Oceniając wartość domeny warto też spojrzeć na jej sąsiedztwo w obrębie innych końcówek. Załóżmy, że chcemy sprzedać domenę ekstraprzepisy.pl za 1 tys. euro, a ekstraprzepisy.eu/.com/.net/.info będzie wolna, to możemy długo czekać na kogoś, kto będzie gotowy tyle zapłacić za naszą domenę z polską końcówką.
Podsumowanie
Podsumowując, istnieje wiele czynników decydujących o końcowej cenie domeny. Powyższe 5, są jednymi z ważniejszych i o których należy pamiętać podczas wyceny. Udanych zakupów!
Ile zatem według Ciebie powinna kosztować domena: ekstraprzepisy.pl?
Wyceń domenę, zleć to ludziom z branży!
(Usługa polega na wycenie wartości na podstawie opinii dwóch specjalistów. Realizacja do 7 dni roboczych. Aktualna cena zostanie podana w odpowiedzi na zgłoszenie. Dopiero po jej zaakceptowaniu, zlecenie może zostać przyjęte.)
Źródła danych:
rynekdomen.pl/2014/jak-wycenic-wartosc-domeny/
adnews.pl/poradnik-jak-wycenic-domene-internetowa/
W ostatnich latach wartość domain hack znacznie poszybowała w górę. Przyznam, że chciałbym mieć domenę bizn.es na aukcji sedo domain hack, która startuje niebawem. Tym bardziej, że to słowo na identyczne znaczenie w kilku językach. Pozdrawiam
Dużo osób wykorzystuje takie domeny „bizn.es”, „fin.ninja” , „t.co” albo „instagr.am” jako skracacze linków
Można wycenić domenę i jej zawartość posługując się kalkulatorami. To szacunkowa wycena dająca tylko pogląd na rankingi, linki i inne parametry adresu. Daje poglądowe porównanie z innymi url – np konkurencji.