zmiany w algorytmie google

Zmiany w algorytmie Google – Czerwiec 2017

Ostatnie zmiany w algorytmie Google zmuszają do zastanowienia. Ostatnia oficjalnie podana informacje od Google była w 2016 roku. Ciągle powtarzają słowo „core”. Czy Ty też to zauważyłeś? Od dawna żartobliwie funkcjonuje także nazwa „Fred” podana przez jednego z pracowników Google. W końcu zmiany wprowadzane są każdego dnia.

Gorące miesiące w SEO

Ostatnie zmiany dotyczące wyszukiwarki głównie dotyczyły rankowania w poszczególnych branżach. Niektórzy uważają, że były „delikatne”. Przykładem może być branża klimatyzacji.

Zmiana znaczenia słowa kluczowego?

Na przestrzeni ostatnich 5 lat, fraza „klimatyzacja katowice” była zdominowana przez wyniki dotyczące klimatyzacji montowanej w domach/firmach przez firmy instalacyjne. W TOP10 pojawiały się wyłącznie strony komercyjne poszczególnych firm monterskich. Nie było żadnych zmian na przestrzeni tych 5 lat. Jedynie poszczególni gracze wylatywali bo albo splajtowali, albo przejmowała ich konkurencja. Również stosowali różne działania SEO przez co pozycje się zmieniały, ale tylko w obrębie stron komercyjnych – prywatnych firm.

Po ostatnim miesiącu, a głównie po ostatnim weekendzie czerwca dokonała się zmiana znaczeniowa dla frazy „klimatyzacja katowice”. Obecnie w wynikach wyświetlają się  serwisy komercyjne pomieszane z agregatorami ogłoszeń/ofert ale już nie tylko dla montażu klimatyzacji w domu czy dla firm ale dla instalacji klimatyzacji samochodowej!

Nadal będę monitorował frazę „klimatyzacja katowice” eksperymentalnie. Może to tylko testowe zmiany? Jedno jest pewne. Obecnie wszyscy w SEO są zmuszeni do ciągłej aktualizacji swojej strategii także pod kątem znaczenia słów, zmiany ich i dywersyfikacji wejść organicznych.

 

Wyniki organiczne klimatyzacja katowice
Obecne wyniki Lipiec 2017

Zmiana znaczeniowa dla niektórych fraz dokonuje się na etapie uczenia się algorytmów wyszukiwarki. Pytanie czy zawsze słusznie czy też nie?

Jeszcze w kwietniu strony takie jak: dobrymechanik, groupon czy auto-klinika nie były brane pod uwagę do TOP10 na frazę „klimatyzacja katowice”.

Zmiany algorytmiczne w Google już nigdy…

Już nigdy nie będzie tak jak kiedyś. Google skąpi informacji, a setki inżynierów zastępowani są samo-uczącym się algorytmem. Faktycznie, algorytm co raz więcej korzysta ze Sztucznej Inteligencji – AI. Dużo osób z bliskiego mi otoczenia narzeka ostatnio na to co może odnaleźć w wynikach wyszukiwarki, szczególnie podczas tygodniowych „sesji obliczeniowych” kiedy dokonywane są zmiany i wyniki na takie same frazy potrafią się różnić w bardzo dużym stopniu.

MOZ Update Google History

Machine learning, a SEO

Algorytmy wrzucane do tzw „core” – jak kol wiek to tłumaczyć na język polski… to długofalowe zmiany w samym sercu algorytmu. Machine learning to (NIE!) doskonały mózg zamknięty w sercu algorytmu. Na podstawie wewnętrznego uczenia się w obrębie danych wejściowych dostarczanych także np. po przez plik disavow – poprawia swoje funkcjonowanie. Algorytmy ML odnajdują wzorce, które służą potem do ustalania kolejności wyników wyszukiwania. W firmie Google tych danych dostarczają dziesiątki tysięcy google raterów. Czyli jak widać algorytm nie jest tak do końca samodzielny.

Od praktycznie roku w każdym miesiącu obserwujemy istotne wahania pozycji. Próbujemy je rozkładać na czynniki pierwsze i analizować. Jednak są bardzo rozległe. „Guru SEO” wiedzą co się dzieje i wyśmiewają ludzi na forach sugerując posiadanie wyników ciekawych testów, świadczących o aktualnych trendach w rankowaniu. Jednak  nikt nie może jasno określić czynników rankujących – Ponieważ zmiany zachodzą bardzo szybko i w różnych branżach.

Kolejne informacje o zmianach w algorytmie

John Mueller ostatnio tłumaczył temat aktualizacji bardzo jasno:

(…)ponieważ zmieniamy wiele przez cały czasy i ciągle szukamy sposobów by prezentować treść o wyższej trafności i wyższej jakości dla użytkowników. To może wpływać na część stron i różnorodne obszary wyników wyszukiwania.

Oficjalnie brak do tej pory informacji. Takowej też nie ma potrzeby się spodziewać.

„Algorytmy aktualizowane są każdego dnia”.

W końcu wyszukiwarka dąży do polepszenia wyników wyszukiwania dla użytkowników, nie dla Twórców stron.

Ja z niecierpliwością czekam na mobile-first index, kiedy już całościowo ogarnie wyniki wyszukiwania. Zapewne nie wejdzie ta zmiana nagle, tylko stopniowo – zgodnie z zapowiedziami Google.

Czy Ty zauważyłeś jakąś ciekawą zmianę? Podziel się w komentarzu swoimi spostrzeżeniami.

5/5 - (5 votes)

Autor

Dominik Piestrzyński

Specjalizuje się w działaniach SEO oraz wsparciu IT. Automatyzuje procesy i wykorzystuje technologie do poprawy wyników biznesowych w organizacjach. Od lat pracuje aktywnie w sektorze IT i przygotowuje strategie pomagające zwiększyć ruch organiczny na stronach. Rozwijam również środowiska automatyzacji o LLMy.

5 komentarzy do “Zmiany w algorytmie Google – Czerwiec 2017”

  1. Ostatnimi czasy zauważyłem, że dość często duże serwisy typu Olx, Allegro dostają po kilka wyników w Top 10. Druga sprawa to co raz więcej wyników wyszukiwania w moim odczuciu jest mało trafna. Nie znajduję tego czego szukam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.