Kiedy Twój strona osiąga dziesiątki ilości podstron różnej maści, warto zastanowić się czy nie wprowadzić cyklicznego recyklingu treści. Frazę „recykling treści” można rozumieć jako szereg wszelakich działań contentowych, ale w tym wpisie omówimy sobie wybrane sposoby na przeanalizowanie treści na naszej stronie internetowej…
Co to jest recykling treści?
Recykling treści w kontekście SEO (Search Engine Optimization) to proces aktualizacji, modyfikacji i ponownego wykorzystania istniejących treści na stronie internetowej w celu poprawy widoczności w wyszukiwarkach i zwiększenia ruchu na stronie. Oto kroki, jak efektywnie wykorzystać recykling treści:
Identyfikacja treści do recyklingu
Analiza popularności i wyników treści: Użyj narzędzi takich jak Google Analytics, Google Search Console, aby zidentyfikować treści pod kątem ich wyników w wyszukiwarce.
Przegląd treści: Szukaj treści, które są przestarzałe, mają niski ruch lub słabe pozycjonowanie.
Zbierz wyniki wszystkich treści do jednego dokumentu, np. pliku xls (excel)
Przykładowy arkusz, w którym mamy adres URL, Frazy, Kliknięcia, wyświetlenia, można też dołożyć odsłony, nagłówki jakie są czy liczbę słów w danym artykule.
Warto też poznać średnią pozycje.
Ok, mam wszystko, ale co dalej?
Artykuły, które generują wysoką liczbę odsłon (np. dzięki dobrej pozycji w Google), mogą nie cieszyć się dużym zainteresowaniem czytelników, co objawia się niskim średnim czasem spędzonym na stronie. Być może warto je ulepszyć, aby nie marnować ruchu z Google?
Artykuły, które mają niską wartość dla użytkownika bo są: nieaktualne, krótkie, newsami które już dawno się przeterminowały i nie niosą żadnej wartości dla czytelnika w aktualnym czasie – zużywają także „crawl budget”. Warto takie treści przekształcić w coś dobrego. Możemy z nich całkowicie zrezygnować i przekierować adresy na ich odpowiedniki lub połączyć wybrane artykuły ze słabym wynikiem i zbudować na ich podstawie coś całkiem nowego.
W niektórych przypadkach, warto jest połączyć kilka artykułów o podobnej tematyce w jeden większy. Szczególnie: kiedy frazy kluczowe wskazują na jednorodną tematykę i gdy kontekst jest możliwy do połączenia. Np. Kompleksowy artykuł nt. Cukrzycy typu drugiego. Można połączyć z kilkoma „słabiej rankującymi” treściami o sposobach na dietę dla cukrzyka czy sposobie pomiaru cukru. Wszystko zależy jaką wartość ma dany content na stronie.
Inaczej podejdziemy (z większą ostrożnością) do core’-owych treści, a inaczej do artykułów zwiększających zasięg przez początek lejka zakupowego.
Warto:
Wzbogacanie treści: Dodaj nowe informacje, statystyki, obrazy i wideo. Upewnij się, że wszystkie linki zewnętrzne i wewnętrzne są aktualne i działają.
Optymalizacja pod kątem słów kluczowych: Włącz wybrane słowa kluczowe do tytułów, nagłówków, meta opisów i treści, zachowując naturalność języka.
Poprawa czytelności: Użyj krótkich akapitów, list punktowych i nagłówków dla lepszej struktury treści.
Co mogę zrobić jeszcze ze starymi treściami?
– Opracować post na fanpage sklepu,
– Przygotować zwięzły ebook,
– Zaprojektować infografikę do pobrania przez klientów,
– Przedstawić porady z artykułu w formie transmisji na żywo na Facebooku lub Instagramie,
– Przygotować newsletter, który zostanie wysłany klientom w odpowiednim momencie (np. poradnik zakupowy przed świętami)
Promocja zaktualizowanej treści
-
- Social media: Podziel się odnowioną treścią na kanałach społecznościowych.
- E-mail marketing: Powiadom subskrybentów o zaktualizowanych treściach, które mogą ich zainteresować.
- Link building: Szukaj możliwości zdobycia jakościowych linków zwrotnych do zaktualizowanej treści.
Ważne uwagi:
Unikaj nadmiernego optymalizowania: Naturalne umieszczanie słów kluczowych jest kluczowe; unikaj ich nadmiernego stosowania.
Jakość ponad ilość: Skup się na dostarczaniu wartościowej i użytecznej treści dla użytkownika.
Dokładnie przeanalizuj słowa kluczowe i sprawdź ich trendy i potencjały. Przy każdej decyzji o: konsolidacji, usuwaniu, przekształcaniu już istniejących treści, zastanów się i rozpisz daną grupę fraz i URLi. Pamiętaj o monitorowaniu i wprowadzaniu zmian etapami – jeśli nie jesteś pewien swojej strategii.
Recykling treści, wykonany prawidłowo, może znacząco poprawić widoczność w wyszukiwarkach, zwiększyć ruch na stronie i poprawić ogólną strategię SEO. Dzięki skupieniu się na treściach i nawet konsolidacji, możemy uzyskać lepszą widoczność nie poszerzając strony o kolejne dziesiątki artykułów czy newsów.
Zwięźle i konktetnie