Jak co roku, zapraszam na krótkie podsumowanie wydarzeń mniej lub bardziej istotnych z punktu widzenia wyszukiwarki Google. Podsumujmy zmiany w algorytmie wyszukiwarki i zastanówmy się nad nadchodzącym rokiem. Zapraszam!
Styczeń 2018
Uruchomienie nowej wersji Google Search Console. Wersja beta wyglądała bardzo obiecująco – ale czy ostateczna wersja będzie spełnieniem marzeń Specjalisty SEO?
Obecnie każdy może już korzystać z funkcjonalności nowego Google Search Console. Powoli uruchamiane są kolejne widoki wszystkich funkcji. Plusem nowej wersji – chyba każdy się ze mną zgodzi – jest większy horyzont czasowy oraz duża przejrzystość panelu.
Marzec 2018 Najważniejsze czynniki SEO w 2018 roku
W marcu 2018 Google oficjalnie potwierdziło fakt, że 3 najważniejsze czynniki rankingowe to;
- Linki
- Treści
- RankBrain
Oczywiście Google bierze pod uwagę mnóstwo innych elementów, jednak generalnie można spakować je do tych 3 kategorii
W marcu pojawiły się także drobne fluktuacje, które dotyczyły głównie linków prowadzących do witryny. Google przypomniało na Twitterze aby dbać o rozwijanie treści na stronie i tworzeniu angażujących tekstów, które w przyszłości mogą dać serwisowi przewagę nad innymi w SERPie
Dodatkowo w tym okresie, gęsiej skórki dostali wszyscy z branży SEO w momencie pojawienia się pierwszych wyników wyszukiwania … bez wyników. Dla fraz typu „Nowy Jork czas” w wynikach wyszukiwania wyświetliła się bowiem tylko konkretna odpowiedź – bez żadnych innych wyników organicznych do których jesteśmy przyzwyczajeni.
W Marcu rozpoczęto także wysyłkę informacji o włączeniu dla Twojej strony mobile-first index.
Kwiecień plecień – czytaj więcej!
W kwietniu w wynikach mobilnych ujrzeliśmy ich skróconą wersje z pięknym przyciskiem „More results”
We’ve launched a new “More results” button that makes it easier & faster to get more search results on mobile. Now additional listings load below the ones already being viewed, rather than the old „Next” button that would load an entirely new page…. pic.twitter.com/A4ZMXFlwd0
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 11 kwietnia 2018
Maj
Temat RODO jest powtarzany do znudzenia. W podsumowaniu najczęściej wyszukiwanych haseł w Polsce jest także i ta fraza- Podsumowanie – Czego szukaliśmy w 2018 roku?
Dla samego SEO nie miało to większego wpływu. Niestety wejście unijnej dyrektywy GDPR trwale zmieniło obraz stron internetowych. Bowiem teraz musimy wyrazić zgodę nie tylko na otrzymywanie powiadomień, pozostawienia maila ale także na przetwarzanie tych danych i potwierdzić, że zostaliśmy poinformowani o warunkach ich przetwarzania.
Czerwiec
W Google Search Console webmasterzy zyskali dostęp do narzędzia „Sprawdzanie adresu URL„. Dzięki temu możemy dokładnie zdiagnozować problemy z pojedynczym adresem i poprawić jego indeksacje.
Lipiec i blokowanie serwerów proxy
Na przełomie lipca i sierpnia, doszło do masowych blokad/banów na serwery proxy. SEOwcy którzy wykorzystywali takowe np. w stat4seo mieli problem z z monitorowaniem pozycji. Nawet niektóre narzędzia w chmurze miały czkawkę. Do narzędzia stat4seo została wydana poprawka, którą autor udostępnił dla wszystkich, którzy posiadają licencje. Na forum PiO powstał nawet specjalny wątek poświęcony temu tematowi.
Dodatkowo w lipcu zbyt wolne serwisy mogły ucierpieć ze względu na wprowadzanie zmiany związane z tzw: Google PageSpeed Update.
Zmiana algorytmu sierpień 2018
Nie ważne ile by było wpisów na ten temat… w każdym można odszukać coś interesującego. Początkowo padło hasłowo „Medical Update” pokazano wykresy jak to ucierpiały serwisy związane ze zdrowiem oraz finansami.
W dużym skrócie – 1 sierpnia 2018r. Google wypuściło szerszą niż zazwyczaj aktualizację algorytmu. Według Search Engine Roundtable zmiany dotyczyły branży medycznej, e-commerce i finansowej. Jednak Google kilkanaście dni przed wypuszczeniem „Medical Update” poinformowało o wytycznych dotyczących oceny jakości stron popularnie zwaną pod skrótem: E-A-T (wyjaśnienie poniżej). Zaktualizowane wytyczne określają w jaki sposób zespoły Search Quality mają oznaczać strony pod kątem jakości. Jednak powinniśmy wziąć pod uwagę iż tego typu ocena (manualna) jest jedną ze składowych całego procesu i nie jest czarno/białe. Co potwierdza sam Danny Sullivan (Google Analyst).
Na wykresie temperatury MozCast, branża medyczna jest na pierwszym miejscu.
Branża nazwała aktualizacje „medyczną”. W wielu artykułach padło też określenie YMYL czy E-A-T.
E-A-T to akronim od “Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness.” (Ekspertyza. Autorytet. Wiarygodność).
YMYL – „Your Money or Your Life”, w wolnym tłumaczeniu strony mające potencjalny wpływ na zdrowie, czy finanse użytkownika.
Tweet’y
This week we released a broad core algorithm update, as we do several times per year. Our guidance about such updates remains the same as in March, as we covered here: https://t.co/uPlEdSLHoX
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 1 sierpnia 2018
Zmiana algorytmu we wrześniu 2018
Niektórzy specjaliści odnotowali fluktuacje mogące wskazywać na wyrównywanie zmian po poprzedniej aktualizacji. Jednak to tylko domysły.
Październik, listopad
W październiku kończy się pewna epoka dla Specjalistów SEO, którzy korzystali z profili autorów na Google+. Bowiem portal społecznościowy wyszukiwarki Google – zwany Google Plus zostaje oficjalnie zamknięty. Wersja biznesowa pozostanie tylko dla firm posiadających wykupione pakiety.
W listopadzie pojawiła się nowa ulepszona wersja PageSpeed. Mamy też szczegółowy raport dla programistów dostępny pod nowym adresem web.dev
Grudzień 2018
Google oficjalnie już powoli żegna starą wersję Google Search Console i zapowiedziało wyłączenie na stałe „starej” odsłony GSC. Do przejścia na nową wersję narzędzia upominają nas komunikaty w poszczególnych sekcjach.
To co? Jeszcze nie przesiadłeś/przesiadłaś się na nowe GSC? To już najwyższa pora!
Co czeka nas w 2019 roku?
Chyba nie zaskoczy nas nic wielkiego. W tym roku wszyscy czekaliśmy na mobile-first index, na nową odsłonę GSC. W mojej ocenie obyło się bez fajerwerków i wielkich przełomowych wydarzeń. To ciągle bardziej ewolucja niż rewolucja. Google ciągle będzie poprawiało się dla swoich użytkowników. Oby tylko nie przesadziło, ludzie nadal potrafią myśleć. Sztuczna inteligencjo miej się na baczności. Osobiście zafascynowany działaniem marketing automation, sam postanowiłem w 2019 poszerzyć wątki na moim blogu również o taką tematykę.
Jeszcze tylko …
Dziękuję przy okazji wszystkim czytelnikom mojego bloga. Było Was w tym roku więcej niż kiedykolwiek. Przede wszystkim za liczne wiadomości, za krytykę i dobre komentarze te na żywo i te online. To one udowadniają, że warto pisać dalej. Dziękuję także za obecność na konferencjach na których występowałem. Do zobaczenia w Nowym Roku!
Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku!
Dużo zielonego 😉
Źródła:
https://www.seroundtable.com/
https://twitter.com