“Efektywna nauka” to termin, który dość często pojawia się w dyskursie nauczania czy w książkach o samorozwoju. Tymczasem co tak naprawdę oznacza? Czy da się jasno określić, czym efektywna nauka jest, a czy nie?
Gdy myślimy o weryfikacji naszych umiejętności wyuczonych w ramach pewnych kursów czy indywidualnego nauczania, na myśl przychodzą głównie egzaminy. To po ich wynikach jesteśmy w stanie określić, czy dana wiedza czy umiejętność została opanowana na zadowalającym nas (lub naszych przełożonych czy nauczycieli), stopniu. Tymczasem egzaminy same w sobie być może są widoczną formą weryfikacji, ale na pewno nie obiektywną. Sprawa dodatkowo komplikuje się, kiedy myślimy o tzw. umiejętnościach niemierzalnych czy umiejętnościach, które doskonalimy, a nie zdobywamy od podstaw. Bo gdy już zdamy wszystkie stopnie egzaminów z języka francuskiego, w jaki sposób mamy mierzyć nasze efekty? A czy jesteśmy w stanie powiedzieć, że dobrze opanowaliśmy wiedzę na temat proaktywnego działania w życiu codziennym? Jak zatem stwierdzić, czy nasza nauka jest efektywna?
Jak się uczyć efektywnie?
Przede wszystkim, należy panować nad własną uwagą. W dzisiejszych czasach problemy z koncentracją są bardzo często spotykane. Wynika to z nadmiaru bodźców, na jakie każdego dnia narażony jest nasz umysł. Umiejętność skupienia się, jest kluczową, aby móc szybko i sprawnie przyswajać wiadomości.
Oprócz umiejętności skupienia się, przydatne okazują się także mnemotechniki, umożliwiające sprawne “szufladkowanie” zdobywanych informacji, a następnie równe sprawne ich odnajdywanie w czasie, gdy jest to niezbędne. Wiele osób poświęca długie godziny na zapoznanie się z materiałem, którego później nie są w stanie powtórzyć – błąd najczęściej leży albo w braku uwagi, albo w braku wiedzy na temat własnego umysłu.
Efektywna nauka – jak ją rozpoznać?
Zastanów się nad swoim sposobem przyswajania wiedzy i zadaj sobie następujące pytania:
- Czy uczę się systematycznie?
- Czy dzielę materiał na małe kawałki?
- Czy powtarzam zdobyte informacje?
- Czy po sesji nauczania czuję, że dokonałem postępu?
- Czy umiem opowiadać o przedmiocie mojej nauki?
Jeśli na powyższe pytania odpowiadasz “tak” – Twoja nauka prawdopodobnie jest efektywna. Jednak pamiętaj, że zawsze możesz pracować nad doskonaleniem technik uczenia się, poszukując informacji na ten temat.
Jeśli na większość pytań odpowiedziałeś “nie”, warto, abyś zapoznał się z poniższymi stwierdzeniami:
- Nie ma jednej określonej pozycji, w której człowiek powinien się uczyć. Możesz leżeć, skakać, biegać, siedzieć, albo stać. Zaufaj swojemu ciału.
- Podziel mateirał, którymasz do opanowania, na małe części. Opanowywanie ich będzie dawało Ci poczucie postępu, a dodatkowo Twój mózg lubi zamknięte całości.
- Nagradzaj się za postępy – czymś niewielkim, co sprawia Ci przyjemność i w miarę możliwości, jest związane z przedmiotem nauczania.
- Opowiadaj bliskim osobom o tym, czego się uczysz – pozwoli Ci to na utrwalenie wiadomości i znalezienie ewentualnych luk do wypełnienia.
Czy efektywnej nauki można się nauczyć?
Zadałem to pytanie ekspertowi, ze szkoły szybkiego czytania w Krakowie.
Oczywiście! Uczenie się w sposób skuteczny jest taką samą umiejętnością, jak każda inna. Jej podstawy wpajane są np. w ramach kursów szybkiego czytania i skutecznej nauki. Tylko znajomość tego typu technik zapewnia trwałe efekty i zdolność do korzystania ze zdobytych informacji.
Mówi Wiktor ze Szkoły Efektywnego uczenia się – wiecejnizedu.pl
Dlaczego warto wiedzieć, jak efektywnie się uczyć?
Efektywna nauka nie tylko ma zastosowanie w nauce typowo szkolnej, ale także w życiu osobistym. Jeśli jesteś miłośnikiem poradników, wykładów online etc. dotyczących samorozwoju, z pewnością umiejętność szybszego i sprawnego zapamiętywania informacji poznanych przez takie źródła byłaby dla Ciebie cenna. Wiedząc, jak efektywnie się uczyć, jesteś też w stanie skuteczniej przekazywać wiedzę innym – współpracownikom, osobom bliskim, dzieciom czy znajomym. Znajomość technik skutecznego przyswajania informacji zwiększa Twoją efektywność na co dzień, w kontaktach prywatnych i zawodowych.