Ludzie pytają

Direct Answer – Bezpośrednie odpowiedzi Google w SERP

Direct Answers lub inaczej „featured snippets” to bezpośrednie odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkownika w organicznych wynikach wyszukiwania w Google. Pobierane są ze stron dotyczących danego pojęcia, które pojawiają się w TOP5. Krótkie definicje określonej frazy udostępniane w witrynie, mogą pomagać nam w zdobywaniu statusu eksperta w danym temacie. Jednak czy zawsze pozycja „0” w Direct Answers jest in plus?

Co to jest Direct Answer?

Direct Answer czyli bezpośrednia odpowiedź na zadane pytanie, pojawiająca się w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google.

Kiedy powstaje bezpośrednia odpowiedź?

Zazwyczaj po wpisaniu definicji pojęcia lub
zapytania z przedrostkiem np.: „co to jest {pojęcie}

Dzięki temu zabiegowi Google chce prezentowa użytkownikom „zwięzłe treści/odpowiedzi” szybciej. Otrzymując trafną odpowiedź na zadane pytanie mogą wpłynąć pozytywnie na „doświadczenia użytkownika” i przytrzymać dłużej w SERP’ie. Im więcej czasu spędzamy w wyszukiwarce, zamiast na zewnętrznych witrynach, tym lepiej dla giganta z Mountain View.

Dlaczego Google Direct Answers?

W przyszłości dużą rolę będą odgrywały mechanizmy sztucznej inteligencji (AI – Artificial Intelligence) oraz wyszukiwanie głosowe. Uczenie maszynowe już działa w algorytmie. Google dąży do jak najbardziej sprawnego i spersonalizowanego podawania wyników po otrzymaniu zapytania. Bezpośrednie odpowiedzi to paradoksalnie odpowiedź na potrzeby użytkowników = szybko.

Przy Direct Answers pojawiają się obrazki, jednak nie zawsze są to obrazki z artykułu który jest cytowany w bezpośredniej odpowiedzi. Warto więc zadbać także o optymalizację grafik na naszej podstronie, którą chcemy wypromować do „pozycji 0”. Przede wszystkim należy uzupełnić parę atrybutów „alt” i „title” oraz odpowiednio nazwać plik obrazka.

Jak wygląda Direct Answer?

Nie musimy być na 1 pozycji, musimy wyprzedzać Wikipedii, aby znaleźć się w pozycji 0.

Oprócz tego widzimy nową (na razie raczkującą) funkcjonalność od Google – „People also ask”.

Ludzie pytają

Zdanie „Jak upiec szarlotkę” nie działa już w ten sam sposób w polskiej wersji wyszukiwarki jak w przypadku wersji angielskojęzycznej w USA. Warto wykorzystać te luki i w oczekiwaniu na udoskonalenie algorytmów Google związanych z Direct Answers, dokonywać optymalizacji swoich treści na stronie, aby w przyszłości zdobyć miejsca w TOP.

Jak zrobić karmel - odpowiedź Google

 

Jak spróbować zaistnieć w Direct Answers?

  • Wpierw należy przygotować unikalną odpowiedź na pytania zaczynające się od fraz takich jak: „co to jest?”, „jak zrobić?”, „jak wykonać?” „jak ugotować”. Następnie należy umieścić tych kilka zdań w formie definicji np:

Nagłówek: Co to jest amp?
Akapit: AMP – to/czyli Ac…
Maksymalnie kilkaset znaków.

  • Warto zadbać o optymalizację adresu URL. Powinien zawierać słowa kluczowe, jak najmniej katalogów oraz nie być zbyt długi.

DODATKOWO:

  • Pomocne może okazać się punktowanie z zastosowaniem odpowiednich znaczników semantycznych HTML (<ul>,<ol>) Lub nawet zapomniany znacznik:
Znacznik <dl> służy do utworzenia listy definicji.
<dl>
  <dt>Kawa</dt>
    <dd>- czarny, gorący napój</dd>
  <dt>Mleko</dt>
    <dd>- biały, zimny napój</dd>
</dl>

 

 

Jak sprawdzić czy widniejemy na jakieś zapytania w Direct Answer?

Obecnie płatne narzędzie Senuto posiada opcje: „Słowa domeny w Direct Answer”. Dzięki niemu poznamy widoczność naszej witryny w bezpośrednich odpowiedziach. Możemy też sprawdzić za pomocą Semstorma frazy na których wskazuje pozycje nr 1 i zweryfikować ręcznie 😀 czy jest to Direct Answer.

ZALETY
• Wizerunek eksperta
• Strona może znaleźć się minimum na dwóch pozycjach w top 10 (obecnie)
• Widoczne wyróżnienie w wynikach wyszukiwania.
• Szybsze pozyskanie wysokiej pozycji „0” nad wszystkimi innymi w organicznych wynikach.

WADY
• Użytkownik, który uzyskał satysfakcjonującą odpowiedź lub zaspokoił swoją ciekawość, może już nie kliknąć w link kierujący do naszego serwisu, co spowoduje zmniejszenie na nim ruchu.
• Google potwierdziło, że testuje rozwiązanie, które usuwa drugi wynik wyszukiwania z SERP, jeśli pierwszy znalazł się w bezpośredniej odpowiedzi. Obecnie pojawiając się w Direct Answers jesteś także w wynikach naturalnych poniżej tego wyniku „0”.

Negatywne skutki bezpośrednich odpowiedzi

Uważasz, że znalezienie się w Direct Answears negatywnie wpływa na ruch organiczny? Sądzę, że warto takie przypuszczenie poprzedzić dokładną analizą widoczności fraz kluczowych, z których użytkownik odwiedza witrynę. Jeśli zauważymy wyraźny spadek ruchu na frazach związanych z bezpośrednimi odpowiedziami, wówczas należy zastanowić się czy nie zrezygnować z obecności w pozycji „0”. Jest bowiem sposób, który zablokuje możliwość umieszczenia strony w Direct Answers. Rozwiązanie znaduje się tutaj: https://support.google.com/webmasters/answer/35624#nosnippet powoduje to wyłączenie pojawiania się fragmentu naszego portalu w wynikach wyszukiwania Google.

Podsumowując temat – Bezpośrednich odpowiedzi tzw. Direct Answers
Zachęcam do eksperymentowania na swojej stronie internetowej. Zachęcam także do tworzenia wysokich jakościowo treści – które tłumaczą trudne pojęcia użytkownikom. Bezpośrednie odpowiedzi w wyszukiwarce prawdopodobnie będą przybierać nowe formy, a także zmieniać się pod kątem reakcji użytkowników, dlatego warto na bieżąco śledzić rozwój tej funkcji. Ty też możesz mieć na to wpływ. Widzisz złą definicje, zgłoś to do Google za pomocą przycisku „Prześlij opinie”.

5/5 - (1 vote)

Autor

Dominik Piestrzyński

Specjalizuje się w działaniach SEO oraz wsparciu IT. Automatyzuje procesy i wykorzystuje technologie do poprawy wyników biznesowych w organizacjach. Od lat pracuje aktywnie w sektorze IT i przygotowuje strategie pomagające zwiększyć ruch organiczny na stronach. Rozwijam również środowiska automatyzacji o LLMy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.