domeny - wskazówki do wyboru

8 wskazówek do wyboru domeny

Nazwa domeny i adres URL odgrywają dużą rolę w wyszukiwaniu. To nie tylko miejsce docelowe, w którym użytkownicy znajdą Twoją treść, ale marka, którą wybierzesz. Chociaż istnieje więcej opcji domen niż kiedykolwiek moglibyśmy sobie to wyobrazić to nadal istnieją pewne dobre praktyki, które należy przestrzegać, jeśli chcesz uzyskać optymalne wyniki.

Poniżej wskazówki dotyczące wyboru domeny

1. Zacznij od słów kluczowych
Zanim zalogujesz się do swojego ulubionego rejestratora domen, daj sobie trochę czasu, aby zrodziły się w Twojej głowie pomysły. Podczas robienia tego ćwiczenia warto pamiętać o trzech do pięciu słowach kluczowych. Te słowa i frazy powinny jasno określać, co robisz (lub chcesz to zrobić). Wymieszaj je razem i zobacz, co wygląda dobrze i ma sens. Nie przyspieszaj procesu – po prostu niech to płynie w Twojej głowie.

Załóżmy na przykład, że rozpoczynasz działalność: lokalna piekarnia. Przykładowe frazy: świeże pieczywo, pieczywo miasto, piekarnia miasto i tak dalej.

Oto propozycja: użyj prefiksów i sufiksów, które pomogą Ci stworzyć dobrą domenę, która zwróci uwagę. W tym przykładzie: swiezychleb.pl domchleba.pl, chrupiacepieczywo.pl , krakowskiechleby.pl, poznanskierogale.pl

 

2. Uniknij tego
Twoja domena jest częścią Twojej marki? Wyraźne wyróżnienie jest dla Ciebie i Twoich użytkowników bardzo ważne? Umieść zatem nazwę marki. Jednak mając domenę, która przypomina inną popularną markę… Chociaż… Spójrzmy na przykład. bitcomputer.pl pewien krakowski sklep od wieków pod tym samym adresem, ale zauważ, że pisany jest przez „c”. Co będzie po wejściu w bitkomputer.pl? 😀 a może myślnik? Ubezpiecz się i wykup domenę podobną bez i z myślnikiem jeśli masz przerwę w nazwie. Pamiętaj o możliwych literówkach jak w przypadku powyższego sklepu.

3. Przejdź na .COM
Jeśli poważnie myślisz o budowaniu długoterminowej marki w internecie, nie ma nic lepszego niż .com. Posiadanie .com lub odpowiednik TLD dla danego kraju rynkowego ma kluczowe znaczenie. Istnieje wiele powodów, dla których ma to znaczenie, ale najważniejszy jest jak zawsze 😀 użytkownik :D. Chociaż istnieją tysiące TLD do wyboru, .com nadal niesie ze sobą największe zaufanie. Wielu użytkowników internetu wciąż nie wie, że istnieją inne TLD i może wahać się kliknąć, gdy zobaczy inny adres.

4. Ułatwić wpisywanie
Jeśli adres URL jest trudny do napisania np.: Trudne słowa do pisowni i długie łańcuchy adresów URL mogą być bardzo frustrujące dla użytkowników końcowych. Oczywiście, możesz dodać ładne słowo kluczowe z długim adresem URL, ale jeśli doświadczenie użytkownika niesie negatywny wpływ, ostatecznie ucierpisz i  zostaniesz zmuszony do zmiany adresu lub zwiększenia nakładu na marketing online.

5. Chwytliwa nazwa jako sposób
Marketing i gra słów. Każda chwytliwa nazwa – łatwa do wymówienia, dobrze brzmiąca to klucz to sukcesu. Jeśli chcesz pomóc rozprzestrzeniać się marce jeszcze szybciej, spraw, aby domena była łatwa do zapamiętania. Posiadanie świetnej witryny internetowej nie ma znaczenia, jeśli nikt nie zapamięta nazwy domeny.

Łatwiej zapamiętasz krakowski-swiezy-chleb.pl czy krakowskiechleby.pl?

6. Mów krótko
Krótsze adresy URL są łatwiejsze do wpisywania i zapamiętywania. Pozwalają także na wyświetlanie w nich więcej adresów URL, lepiej pasują do wizytówek i lepiej wyglądają w innych mediach offline. Zadbaj o prostą strukturę witryny. Umieszczaj ważne dla użytkownika zakładki w prostych adresach jak: promocje.twojsklep.pl

lub supertaniejedzenie.pl/konkurs  czy: krakowskiechleby.pl/promocje

7. Tworzenie i spełnianie oczekiwań
Co sobie ktoś pomyśli, kiedy po raz pierwszy usłyszy Twój adres URL? Jeśli nie mogą zrozumieć, co robisz i kim jesteś, masz problem.

Podczas gdy witryny takie jak Amazon, Trulia, Google i Trivago wydają się fajne, potrzeba dużo więcej marketingu i brandingu, aby mogły „działać” właściwie. Domeny takie jak Homes.com czy Overstock.com, pyszne.pl albo krakowskiechleby.pl na pierwszy rzut oka prezentują już pewną obietnice.

8. Nie trać czasu na trendy
Tylko dlatego, że coś trwa teraz, to nie znaczy, że zawsze będzie. Kopiowanie tego, co ktoś robi, może doprowadzić Cię do niewłaściwej ścieżki. Trzymaj się z dala od fikuśnej pisowni i wielu łączników lub liczb. Bądź pewny swojego pomysłu!

A Ty? Co dorzuciłbyś jako wskazówkę przy wyborze domeny?

5/5 - (1 vote)

Autor

Dominik Piestrzyński

Specjalizuje się w działaniach SEO oraz wsparciu IT. Automatyzuje procesy i wykorzystuje technologie do poprawy wyników biznesowych w organizacjach. Od lat pracuje aktywnie w sektorze IT i przygotowuje strategie pomagające zwiększyć ruch organiczny na stronach. Rozwijam również środowiska automatyzacji o LLMy.

2 komentarze do “8 wskazówek do wyboru domeny”

    1. Dzięki za czujność, faktycznie. Jednak to chyba naturalne, że bardzo długa domena czy też same cyfry nie pomagają w ich łatwym zapamiętaniu przez co nie są dobrym wyborem. BTW. na rynku Azjatyckim domeny z cyframi są bardzo popularne 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.