GA4 Analiza ruchu na stronie z AI

Analiza ruchu LLMów (AI) na Twojej stronie internetowej w Google Analytics

Wraz ze wzrostem popularności narzędzi takich jak ChatGPT, Gemini czy Claude, coraz więcej użytkowników trafia na strony internetowe właśnie z takich źródeł.  Jeśli chcesz wiedzieć, ile ruchu generują boty AI na Twojej witrynie, poniżej znajdziesz prosty przewodnik konfiguracji śledzenia tego typu wizyt w Google Analytics 4.

Jak monitorować ruch z narzędzi AI w Google Analytics 4 (GA4)

Aby rejestrować informacje o nowym źródle, musimy skonfigurować dwa aspekty. Nowy kanał oraz źródło ruchu w segmencie. Wykonanie poniższych czynności jest możliwe gdy masz uprawnienia do zarządzania kontem GA4.

Warto to zrobić, aby uświadomić sobie jaki % ruchu stanowią źródła powiązane z narzędziami AI.

Zacznijmy od kanału

1. Utwórz nową grupę kanałów

  1. Przejdź do sekcji Admin w GA4.
  2. Wybierz Data Display > Channel Groups.
  3. Znajdź domyślną grupę kanałów, kliknij ikonę trzech kropek obok niej i wybierz „Copy to create new”.

2. Skonfiguruj kanał „AI traffic”

  1. W nowej grupie wpisz nazwę: Channel group with AI.
  2. Dodaj nowy kanał i nazwij go: AI traffic.
  3. W sekcji warunków wybierz:Source > matches regex, a następnie wklej poniższy wzorzec:
.*chatgpt\.com.*|.*perplexity.*|.*gemini\.google\.com.*|.*copilot\.microsoft\.com.*|.*openai\.com.*|.*claude\.ai.*|.*writesonic\.com.*|.*copy\.ai.*|.*deepseek\.com.*|.*huggingface\.co.*|.*bard\.google\.com.*

3. Wyświetl raport AI

  1. Przejdź do Reports > Acquisition > Traffic Acquisition.
  2. Na górze tabeli wybierz grupę kanałów Channel group with AI, aby zobaczyć wizyty z narzędzi AI.

Przykładowy raport:

Spis sesji

 

4. Analiza źródeł AI w zakładce „Explore”

Utwórz segment „AI traffic sources”

  1. Przejdź do zakładki Explore.
  2. Rozpocznij nową eksplorację i kliknij „+” obok „Segments”.
  3. Wybierz „Create a new segment” > Session segment.
  4. Ustaw warunek: Traffic source > matches regex i wklej ten sam wzorzec jak wyżej.
  5. Nazwij segment AI traffic source i kliknij Apply.

Skonfiguruj raport trendów

  1. Wybierz wymiar: Traffic source.
  2. Wskaż metrykę: Sessions.
  3. Jako wizualizację wybierz wykres liniowy.
  4. Ustaw rozbicie: Session source/Medium.
  5. Dostosuj zakres dat oraz granularność (np. dzienna, tygodniowa lub miesięczna).Raport z ruchu z AI w GA4

 

W przypadku strony piestrzynski.pl, wynik wynosi zaledwie 1%. To oczywiście nie wszystko. Ruch AI Overview z linków jakie podaje w źródłach, niestety nie wskoczy magicznie w ten raport. Aktualnie Google Analytics pokazuje takie przejście jako Direct. Twierdzą, że to błąd i naprawą. Może kiedyś.

5/5 - (1 vote)

Autor

Dominik Piestrzyński

Specjalizuje się w działaniach SEO oraz wsparciu IT. Automatyzuje procesy i wykorzystuje technologie do poprawy wyników biznesowych w organizacjach. Od lat pracuje aktywnie w sektorze IT i przygotowuje strategie pomagające zwiększyć ruch organiczny na stronach. Rozwijam również środowiska automatyzacji o LLMy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.